Powered By Blogger

Wednesday, 8 February 2012

Teori Pembelajaran


Teori dan Model
Pengajaran & PembelajaranKonsep Teori
“ Teori ialah prinsip kasar yang menjadi dasar 
pembentukan sesuatu ilmu pengetahuan
“ Teori juga merupakan satu rumusan daripada 
pengetahuan sedia ada yang memberi panduan 
untuk menjalankan penyelidikan dan mendapatkan 
maklumat baru
“ Pada asasnya, teori-teori pembelajaran masa kini 
boleh diklasifikasikan kepada empat mazhab yang 
utama, iaitu, behavioris, kognitif, sosial dan humanisTeori Behaviorisme
“ Mazhab behavioris yang diperkenalkan oleh Ivan Pavlov 
dan dikembangkan oleh Thorndike dan Skinner, 
berpendapat bahawa pembelajaran adalah berkaitan 
dengan perubahan tingkah laku. Teori pembelajaran 
mereka kebanyakannya dihasilkan daripada ujian dan juga 
pemerhatian yang dilakukan ke atas haiwan seperti 
anjing, tikus, kucing dan burung di dalam makmal. Mereka 
menumpukan ujian kepada perhubungan antara 
‘rangsangan’ dan ‘gerakbalas’ yang menghasilkan 
perubahan tingkahlaku. Secara umumnya teori behavioris 
menyatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran akan 
mempengaruhi segala perbuatan atau tingkah laku pelajar 
sama ada baik atau sebaliknya. Teori ini juga menjelaskan 
bahawa tingkah laku pelajar boleh diperhatikan, dikawal 
dan diramal.Teori Kognitif
“ Mazhab kognitif pula berpendapat bahawa pembelajaran 
ialah suatu proses dalaman yang berlaku dalam akal 
fikiran, dan tidak dapat diperhatikan secara langsung 
daripada tingkah laku. Ahli-ahli psikologi kognitif seperti 
Bruner dan Piaget menumpukan kajian kepada pelbagai 
jenis pembelajaran dalam proses penyelesaian masalah 
dan celik akal mengikut pelbagai peringkat umur dan 
kebolehan pelajar. Teori-teori pembelajaran mereka 
adalah bertumpu kepada cara pembelajaran seperti 
pemikiran celik akal, kaedah penyelesaian masalah, 
penemuan dan pengkategorian. Menurut teori ini, manusia 
memiliki struktur kognitif, dan semasa proses 
pembelajaran, otak akan menyusun segala maklumat di 
dalam ingatan. Teori Sosial
“ Mazhab sosial pula menyarankan teori pembelajaran 
dengan menggabungkan teori mazhab behavioris bersama 
dengan mazhab kognitif. Teori ini juga dikenali sebagai 
Teori Perlakuan Model. Albert Bandura, seorang tokoh 
mazhab sosial ini menyatakan bahawa proses 
pembelajaran akan dapat dilaksanakan dengan lebih 
berkesan dengan menggunakan pendekatan ‘permodelan’. 
Beliau menjelaskan lagi  bahawa aspek pemerhatian 
pelajar terhadap apa yang disampaikan atau dilakukan 
oleh guru dan  juga aspek peniruan oleh pelajar akan 
dapat memberikan kesan yang optimum kepada 
kefahaman pelajar. Teori Humanisme
“ Mazhab humanis pula berpendapat pembelajaran manusia 
bergantung kepada emosi dan perasaannya. Seorang ahli 
mazhab ini, Carl Rogers menyatakan bahawa setiap 
individu itu mempunyai cara belajar yang berbeza dengan 
individu yang lain. Oleh itu, strategi dan pendekatan 
dalam proses pengajaran dan pembelajaran hendaklah 
dirancang dan disusun mengikut  kehendak dan 
perkembangan emosi pelajar itu.  Beliau juga menjelaskan 
bahawa setiap individu mempunyai potensi dan keinginan 
untuk mencapai kecemerlangan kendiri. Maka, guru 
hendaklah menjaga kendiri pelajar dan memberi 
bimbingan supaya potensi mereka dapat 
diperkembangkan ke tahap optimum. Model Robert Glazer
“ Robert Glaser mengemukakan model pengajarannya dengan
membahagikan proses pengajaran kepada empat komponen
utama iaitu objektif pengajaran, pengetahuan sedia ada pelajar, 
kaedah mengajar dan penilaian. Beliau juga menekankan
maklum balas pelajar sebagai aspek penting dalam proses
pengajaran dan pembelajaran. Menurut beliau, objektif
pengajaran harus ditentukan sesuai dengan pengetahuan sedia
ada pelajar. Kemudian, kaedah mengajar harus dipilih
berdasarkan objektif pengajaran dan pengetahuan sedia ada
pelajar. Seterusnya, penilaian harus dijalankan ke atas segala
proses pengajaran dengan tujuan untuk mengesan kelemahan, 
agar guru dapat mengubahsuai proses pengajarannya, demi
meningkatkan keberkesanan pengajaran pada masa hadapan. 
Kesimpulannya, Model Pengajaran Robert Glaser dibina
berlandaskan konsep pengajaran sebagai suatu proses yang 
menitikberatkan langkah-langkah pengajaran iaitu perancangan, 
pelaksanaan, penilaian dan maklum balas. Model Sim
“ Model Pengajaran Sim pula menjelaskan bahawa proses 
pengajaran yang berlaku adalah melalui interaksi di antara 
beberapa unsur iaitu guru, murid, isi pelajaran dan juga  
objektif.   Model  ini   dibina  berlandaskan  konsep  pengajaran  
sebagai   bidang komunikasi, iaitu interaksi di antara guru dan
murid dengan objektif dan isi pelajaran dalam suatu
persekitaran tertentu. Berdasarkan model ini, objektif pelajaran
harus ditentukan secara explisit dan mengikut kebolehan muridmurid. Apa yang membezakan model ini dengan Model Glaser 
ialah Model Sim menekankan perhubungan yang baik antara
guru dengan murid supaya menimbulkan interaksi yang sihat
dan suasana pengajaran dan pembelajaran yang berkesan. 
Model ini juga memberi penekanan kepada unsur-unsur
persekitaran seperti keadaan bilik darjah yang kondusif sesuai
dengan keadaan sosio-ekonomi dan budaya pelajar. 
Kesimpulannya, dengan pertimbangan-pertimbangan tersebut, 
interaksi di antara guru, pelajar, objektif, isi pelajaran dan
persekitaran dapat diwujudkan dengan berkesan. Seterusnya, 
keberkesanan proses pengajaran akan dapat dicapai ke tahap
optimum.Model Taba
“ Model Pengajaran Taba pula menekankan penyusunan bahanbahan pengajaran dalam suatu sistem yang sesuai yang dapat 
meningkatkan kemahiran berfikir pelajar. Penyusunan maklumat
dalam proses pengajaran dan pembelajaran adalah diutamakan 
dalam model ini. Model ini menerangkan bahawa seseorang 
pelajar melakukan operasi kognitif ke atas bahan pengajaran 
atau pemilihan sesuatu konsep haruslah dilakukan melalui 
empat peringkat seperti berikut; menyusun data atau fakta 
dengan memerhati ciri-ciri persamaan dan perbezaan, 
menggolong dan mengelas fakta-fakta menjadi kategori dan 
memberi label kepadanya, membuat generalisasi atau 
kesimpulan atas hubungan-hubungan antara kategori-kategori 
itu, dan mengaplikasi generalisasi yang diperolehi. Rumusannya, 
dengan merujuk kepada model ini, guru dapat merancang 
pengajaran dengan membahagikan topik kepada generalisasi, 
konsep dan fakta-fakta yang berguna untuk menentukan
kaedah pengajaran  yang sesuai. Model Latihan Terus
“ Model Arahan Terus pula merupakan satu model 
pengajaran yang bertujuan untuk membantu pelajar
mempelajari ilmu pengetahuan atau kemahiran asas yang 
boleh diajar dengan cara langkah demi langkah. Model ini
juga dikenali sebagai ‘Model Latihan’ dan ‘Model 
Pengajaran Aktif’. Model ini dibentuk khas untuk
merangsang pembelajaran pelajar berkaitan pengetahuan
berprosedur (procedural knowledge) yang memerlukan
sama ada kemahiran asas atau komprensif dan juga
berkaitan ilmu pengetahuan yang memerlukan pengajaran
langkah demi langkah. Model ini menekankan aspek
pemerhatian pelajar terhadap apa yang ditunjukkan oleh 
guru sebelum pelajar melakukannya semula.Model Inkuiri
“ Model Inkuiri pula merangkumi segala proses soal selidik untuk
mendapatkan jawapan atau kesimpulan daripada soalan, atau
daripada masalah yang dikemukakan. Aktiviti soal selidik ini
memerlukan pelajar mengenal pasti soalan bermasalah, 
membentuk hipotesis, merancang aktiviti kajian,  manjalankan
kajian atau siasatan dan seterusnya mendapatkan jawapan dan
membuat rumusan. Dalam aktiviti pengajaran dan
pembelajaran, terdapat dua jenis teknik inkuiri iaitu ‘inkuiri
terbimbing’ dan ‘inkuiri terbuka’. Inkuiri terbimbing memerlukan
guru membimbing pelajar menjalankan segala proses kajian. 
Inkuiri jenis ini sesuai dilaksanakan pada peringkat sekolah
rendah dan menengah. Dalam inkuiri terbuka, pelajar tidak
diberi sebarang bimbingan. Segala proses kajian dijalankan oleh
pelajar sendiri. Oleh itu, ianya sesuai dilaksanakan pada
peringkat pengajian yang lebih tinggi seperti di universiti. 
Kesimpulannya, model inkuiri ini amat berguna bagi
mendapatkan maklumat dan pengetahuan baru dalam pelbagai
bidang khususnya bidang pendidikan.-Menggunakan set induksi yang menarik
- Menggunakan pengalaman pelajar untuk
mengaitkannya dengan pelajaran baru
- Membangkitkan naluri ingin tahu pelajar
dengan soalan mencabar
-Mewujudkan semangat bersaing
2. Mewujudkan
motivasi
- Merancang isi pelajaran mengikut
kebolehan pelajar serta susunan yang 
sesuai
- Menyediakan alat bantu mengajar
- Mewujudkan suasana pembelajaran
yang kondusif
1. Mewujudkan
kesediaan belajar
Proses Aktiviti P & P
Pembelajaran
Contoh Proses Pembelajaran dan Aktiviti P & P- Menyampaikan pelajaran dari konkrit
kepada abstrak.
-Memberikan nota penting pada akhir
pelajaran.
- Mengilustrasi hubungan fakta dalam
carta
- Mementingkan kefahaman daripada
hafalan
4. Mengekalkan
ingatan dan
mengelakkan
lupaan
- Menggunakan alat pandang dengar untuk
meningkatkan pengamatan pelajar
- menggunakan ilustrasi dan demonstrasi
yang jelas untuk pelajar mencontohinya
- Menggunakan pengalaman pelajar, teknik
generalisasi, contoh-contoh, bahan dan
situasi yang kjonkrit untuk meningkatkan
penanggapan dan kaedah inkuiri-penemuan
3. Meningkatkan
pengamatan dan
penanggapan
Proses Aktiviti P & P
Pembelajaran- Memastikan pelajar menguasai
kemahiran dan memperoleh fakta
dengan tepat dengan ujian ringkas
- Memberi peluang kepada pelajar
mengaplikasikan apa yang dipelajari
- Mempelbagai banyak aktiviti latihan
- Memberi aktiviti pengayaan
5. Membantu
pemindahan
pembelajaran
- Mempelbagai dan memperbanyakkan
aktiviti latihan
- Memberi aktiviti pengukuhan dan
pengayaan
- Memberi ujian dari masa ke semasa
Proses Aktiviti P & P
Pembelajaran- Menjalankan aktiviti kumpulan untuk
memupuk sikap seperti kerjasama, tolong
menolong, hormat, toleransi dsb.
- Menonjolkan aktiviti budaya sekolah seperti
menyanyi lagu patriotik, kempen kebersihan, 
program Minggu Agama dsb
- Menegaskan nilai dlm sesi p & p
- Galakkan pelajar sertai ko kurikulum
7. Memupuk nilai
dan sikap
- Menggunakan teknik menyoal untuk
menggalakkan pelajar berfikir
- Mengadakan aktiviti perbincangan
termasuk sumbangsaran, forum dsb.
- Menggunakan teknik penyelesaian
masalah dalam situasi yang sebenar
- Menggunakan soalan bercapah untuk
membimbing pelajar befikir secara analitik, 
kritik dan rasional
6. Menyebatikan
Kemahiran
Berfikir
Proses Aktiviti P & P
Pembelajaran

No comments:

Post a Comment